Waarom zijn reviews zo belangrijk

De voordelen van reviewmarketing

Drie kwart van de Nederlanders leest reviews en een kwart van alle aankopen wordt bepaald naar aanleiding van een review. De ervaring van een ander is blijkbaar waardevoller dan het verkoopverhaal van een winkelmedewerker. Dat online reviews ook bij Nederlandse shoppers één van de belangrijkste factoren zijn voor het aanschaffen van een product of dienst, blijkt wel uit het Reviewmarketing-onderzoek van Marloes Dobbe, welke in 2011 de Anton Dreesman Scriptie won voor haar onderzoek naar reviewmarketing: Het belang van online reviews.

De belangrijkste cijfers uit dit onderzoek:

20% van de Nederlandse consumenten schrijft wel eens een online review.

75% van de consumenten leest online reviews.

25% van de aankopen wordt bepaald aan de hand van een review.

Consumenten lezen de reviews om kosten te besparen, omdat het vertrouwen in een review groter is dan het vertrouwen in een advertentie en om de financiële en emotionele risico’s te beperken. Haar advies juich ik graag van harte toe: “slimme ondernemers nemen een proactieve houding aan op het gebied van reviews. Sterker nog: ze maken klanten tot hun fans”.

Anno 2017 zijn deze aantallen flink toegenomen en zijn reviewmarketing (Referral marketing) en  Word of mouth(WOM) de belangrijkste marketinginstrumenten geworden. Inmiddels informeert 81% online alvorens een winkel te bezoeken en worden meer dan 38% van de aankopen bepaald naar aanleiding van reviews en online klantervaringen. Wellicht toch slim om te investeren in een goed reviewsysteem.

Nu wordt het interessant!
Een kwart van de consumenten wil meer betalen bij een hogere beoordeling
Uit onderzoek van Henk Kroezen welke ook het boek Review heeft geschreven blijkt al dat dat 40% van de consumenten het zelfs vervelend vindt als er geen reviews over een bedrijf, product of dienst te vinden zijn en het meest bizarre is dat ruim 25% bereid is om meer te betalen als een bedrijf, product of dienst goede beoordelingen krijgt.

De grootste voordelen van reviews op rij:
1 reviews helpen om het vertrouwen van de consument te winnen
2 reviews helpen uw omzet te verhogen en uw marge te verbeteren
3 Reviews geven u feedback voor product- en serviceverlening
4 Reviews geven inzicht in uw doelgroep. (wat vinden uw klanten echt belangrijk)

Meerwaarde 5-sterrenspecialist
Nu we weten dat steeds meer consumenten bereid zijn om zelfs meer te betalen bij goede beoordelingen moeten we even stil staan bij de beoordelingen zelf. Wanneer u reviews verzamelt, krijgt u een beter inzicht in wat uw klanten belangrijk vinden, welke aspecten van uw producten en diensten er echt toe doen, wat de werkelijke behoeften, verwachtingen of ergernissen zijn en waar uw sterke en minder sterke punten liggen. Deze kennis is enorm waardevol en bijna ieder reviewsysteem is hiervoor geschikt.

Wilt u echter reviews in zetten om het consumentenvertrouwen en uw omzet verhogen, moeten de reviews ook betrouwbaar zijn. Het is bij de consument ingeburgerd dat reviews worden uitgedrukt in een rating van 0 tot en met 5 sterren. Hopelijk ziet u dan in dat een naam als 5-sterrenspecialist hierdoor wel een extra bijzondere lading krijgt.

Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat reviews een enorme impact hebben op het aankoopgedrag van de consument. Echter wordt er steeds vaker gesjoemeld met reviews waardoor de consument is gaan letten op de betrouwbaarheid en echtheid van reviews.

Het keurmerk 5-sterrenspecialist is het eerste keurmerk voor klanttevredenheid en ziet toe op de echtheid van reviews. Met een hybride model tussen een keurmerk, een reviewsysteem en de Net Promotor Score is een nieuwe manier van reviewmarketing ontstaan.

Met het 5-sterrenspecialist keurmerk kunt u aangeven dat u onderneemt met de policy “alles voor een tevreden klant”. Dat klinkt al lekker, maar om het voor de consument ook geloofwaardig en betrouwbaar te maken, gebruiken we ons reviewsysteem. Door het verzamelen van reviews kunnen we tevens uw Net Promotor Score uitrekenen, waardoor we een maatstaf voor het servicegehalte van een onderneming hebben ontwikkeld. We kunnen hierdoor het servicegehalte van een organisatie uitdrukken in een getal. Een keurmerkhouder moet namelijk een minimale NPS van 35 behouden om het keurmerk waardig te zijn en te mogen blijven voeren. Tevens krijgt u software matig uw mogelijke verbeterpunten, zodat u deze kunt gebruiken om uw interne bedrijfsprocessen te verbeteren.

Als 5-sterrenspecialist kunt u profiteren van het reviewsysteem en alle voordelen zoals anderen dat ook aanbieden. Wat u bij ons extra krijgt is een marketinginstrument waardoor u beter kunt inspelen op de wensen en vraagstukken van uw (potentiële) klanten. Zij willen namelijk het gevoel hebben dat juist u de beste partij bent om voor te kiezen. Geef ze dat gevoel door te laten zien dat u onderneemt als 5-sterrenspecialist. U benadrukt dan dat u er veel voor over hebt om uw klant naar tevredenheid  te helpen en graag bereid bent om wat harder voor ze te lopen als dat nodig is. Met ons reviewsysteem kunt u dat bevestigen door te laten zien hoe uw eigen klanten dat hebben ervaren.

Alles voor een tevreden klant:
Een goed advies is goud waard. Als erkend 5-sterrenspecialist willen we u niet slechts een product of dienst verkopen, maar juist een fijne aankoopbeleving garanderen. Hierdoor weet u zeker dat u bij een winkel aanklopt waar de mensen tot het uiterste gaan om u 100% tevreden te stellen.

Ervaringen van onze klanten:
Wij zijn trots op ons werk en trots op onze klanten. Als u wilt weten hoe onze klanten het hebben ervaren, bekijk onze reviews.

@npswidget@

Indien u met reviewmarketing aan de slag wilt en uzelf wilt onderscheiden op het servicegehalte van uw organisatie. Dan raden we u aan om het keurmerk 5-sterrenspecialist te overwegen.

5-sterrenspecialist worden

Uitstekende klantbehandeling is een keuze
Het keurmerk 5-sterrenspecialist is het eerste keurmerk voor klanttevredenheid en ziet toe op de echtheid van reviews. Met een hybride model tussen een keurmerk, een reviewsysteem en de Net Promotor Score is een nieuwe manier van reviewmarketing ontstaan.

Wilt u weten wat de voordelen van ons systeem zijn of wilt u 5-sterrenspecialist worden?

Bekijk hier de voordelen →