Sterren in Google verdwenen
Google rich snippets update
De volledige uitleg over dit onderwerp staat beschreven in het webmaster blog Making Review Rich Results more helpful.
Wat zijn Rich Snippets
De sterren in Google heten Rich snippets. Om het nog wat duidelijker te maken. Wanneer u in google een zoekopdracht geeft, krijgt u in het organische gedeelte standaard drie regels tekst te zien. Een titel, een url en een korte omschrijving. Deze drie regels heten Snippets. Hieronder een voorbeeld van standaard snippets
Nu u weet wat snippets zijn, wordt de naam wellicht ook wat duidelijker. Rich Snippets is niets meer dan een verrijking van het geen wat Google kan laten zien. Er zijn meerdere vormen van Rich snippets, maar de meest waardevolle zijn momenteel de Rich snippets met beoordelingen welke we meestal reviews noemen. Hieronder ziet u een voorbeeld van een zoekresultaat verrijkt met Rich snippets.
Wat is er veranderd en wat betekent dit voor mij?
Kort door de bocht komt het er op neer dat reviews die enkel het belang van bedrijven dienen, niet meer in aanmerking komen voor Google sterren (rich snippets). Hiermee worden reviews bedoeld die rechtstreeks op een website van een bedrijf terecht komen, direct in de opmaak of via een widget van een derde partij. Het is daardoor niet meer mogelijk om de felbegeerde sterren in Google te krijgen via een eigen systeem en ook niet via een derde partij zoals 5-sterrenspecialist, Trustpilot of klanten vertellen.
Voorheen waren de sterren op uw eigen domeinnaam zichtbaar in de zoekresultaten zoals hierboven omschreven. Na de update zijn de Google sterren niet meer zichtbaar in de zoekresultaten voor uw eigen domeinnaam. Er is ook geen mogelijkheid om deze nog te krijgen. Zelfs niet als u deze voorheen wel had.
Zijn de 5-sterrenspecialist profielpagina's ook hun sterren kwijt?
Nee, vooralsnog zijn de sterren wel zichtbaar op de 5-sterrenspecialist profielpagina zoals u hieronder kunt zien. Deze pagina's voldoen namelijk aan de nieuwe rich-snippets richtlijnen. Het grote voordeel is dat uw beoordelingen hierdoor meer opvallen en worden gezien als betrouwbaar.
Waarom heeft Google deze stap genomen?
Volgens Google zijn reviews op uw eigen site niet in het belang van de consument, maar in het belang van uw bedrijf. Op zich ook best logisch. Als u op een pagina over een product, beoordelingen over uw bedrijf laat zien dan zegt dit niets over uw producten. Ook wanneer u zelf invloed kunt hebben over hetgeen u wel of niet wilt laten zien, is het niet betrouwbaar. Omdat Google van mening is dat deze soort reviews op uw eigen site niet in het belang van de consument is, worden de sterren niet meer getoond voor uw eigen site. Of dit wel of niet correct is, daar mag u zelf over oordelen. Het neemt echter niet weg dat Google deze stap heeft genomen. We zullen het er met zijn alle mee moeten doen. Maar heeft klantbeoordelingen verzamelen dan nog wel zin? Zeker wel!
Klantbeoordelingen zijn nog steeds belangrijk
Dat Google geen sterren meer laat zien voor uw eigen site, betekent niet dat klantbeoordelingen niet meer belangrijk zijn. Hoe jammer het ook is dat de sterren niet meer getoond worden, de echte meerwaarde van reviews heeft nog nooit gezeten in de sterren in Google zelf, maar juist in de feedback die door klanten zijn gegeven en het vertrouwen wat u daarmee kunt wekken. Reviews blijken steeds meer de mond-tot-mondreclame van nu en uw tevreden klanten zijn uw beste reclame. Ga vooral door met het verzamelen van beoordelingen.
Uw tevreden klanten blijven uw beste reclame!